Strategy for development modes competent performance in teachers qualified alternative

Main Article Content

Sailí Rodríguez Fuentes
Taimy Breijo Worosz

Abstract

Introduction: the process of professionalization of the teacher is a subject of contemporary conjuncture, which is debated and investigated by researchers from dissimilar edges.
Objective: to contribute to the professionalization process of qualified teachers of Technical and Vocational Education through a pedagogical strategy.
Materials and methods: The materialist dialectic is used as a general method, allowing the study of the object as a process, the determination of its components, as well as its contradictions. theoretical methods: the historical and logical to delve into the regularities and qualities of reality in the polytechnic centers. Essential empirical methods were used: the documentary analysis that included the professional model; study plans, to obtain authentic and reliable information for research, interviews with students with the purpose of analyzing the manifestations of the professionalization process of the students and the direction of the process by the teachers, the observation of teaching activities allowed to diagnose the object , the demonstration of the problem, as well as the results of the practice of the strategy to be implemented.
Results: a pedagogical strategy is designed and implemented to perfect the competent professional performance modes in the qualified professors.
Conclusions: it contributed to the improvement of the professionalization process in favor of the competent professional modes of action.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Fuentes, S., & Breijo Worosz, T. (2017). Strategy for development modes competent performance in teachers qualified alternative. Mendive. Journal on Education, 15(4), 480–491. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1224
Section
ARTICLES
Author Biographies

Sailí Rodríguez Fuentes, Centro Politécnico "José Antonio Martínez Graverán", Viñales, Pinar del Río

Licenciado en Educación, Especialidad de Marxismo y Leninismo

Taimy Breijo Worosz, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas

References

Addine, F. (2001). La interacción de las relaciones interdisciplinarias en el proceso de práctica laboral investigativa de los profesionales de la educación. La Habana, Cuba: ISPEJV.

Añorga Morales, J. (2014). La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. Varona, Revista Científico-Metodológica, (58), 19-31.

Aragón, A. (1998). Actualidad y perspectivas de la ETP en Cuba. La Habana, Cuba: Impresión ligera.

Aragón, A. (2013). Tendencias y demandas de la educación técnica y profesional cubana. Conferencia dictada en III Taller internacional «La ETP del siglo XXI»., UCP José Martí. Camagüey, Cuba.

Barbón Pérez, O. G., Borges Oquendo, L., & Añorga Morales, J. (2015). La Educación Avanzada ante las exigencias de los procesos de profesionalización pedagógica en la Educación Médica. Revista Virtual de Salud, 29(2), 254-263.

Breijo, T. (2010). Concepción pedagógica del proceso de profesionalización para los estudiantes durante la formación inicial (Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Superior Pedagógico Rafael María de Mendive, Universidad de Pinar del Río.

Breijo, T., Novo, M. de los A., & Bedoya Toto, M. E. (2015). La profesionalización del docente universitario: apuntes en torno a la implementación de estrategias institucionales en la Universidad. Mendive, 13(1), 99-103.

Chacón, N. (2002). Dimensión ética de la educación cubana. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Congreso del Partido Comunista de Cuba. (1975). Tesis y Resoluciones. I Primer Congreso del Partido Comunista de Cuba. La Habana, Cuba: Editora Política.

González, O. (2011). Estrategia pedagógica para perfeccionar la profesionalidad pedagógica en el desempeño de la labor educativa del profesor de la Educación Técnica y Profesional (Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). UCPEJV, La Habana, Cuba.

González Hernández, N., Estrada Jimenez, L., & Gómez Muela, O. (2012). La profesionalización de las bibliotecarias en el trabajo con la información digital. Revista Pedagogía y Sociedad, 15(34), 1-10.

Guerra, J. A., Coste, J., & Carmona, J. A. (2016). Los modos de actuación profesional: necesidad y reto en el proceso formativo de la carrera de Estomatología. Rev. Ciencias Médicas de Pinar del Río, 20(1), 95-102.

Hirle Almeida, V. (2010). Las necesidades formativas pedagógicas del profesorado universitario de las FADBA. Universidad de Barcelona, España. Recuperado 15 de febrero de 2017, a partir de http://www.tesisenred.net/handle/10803/2365

Mañalich, R. (1998). Interdisciplinariedad y didáctica: vías para la transformación del desempeño profesional de los docentes de humanidades. Taller interdisciplinario con Jefes de Departamentos de Humanidades de los centros de referencia de Ciudad de la Habana, La Habana, Cuba.

Miranda-Lena, T. (2011). El modo de actuación profesional en las carreras pedagógicas. Varona, (53), 24-28.

Pérez Ruíz, A. (2014). La profesionalización docente en el marco de la reforma educativa en México: sus implicaciones Laborales. El Cotidiano, (184), 113-120.

Santos Baranda, J. (2005). Modelo pedagógico para el mejoramiento del desempeño profesional de los profesores de Agronomía de los Institutos Politécnicos Agropecuarios (Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Superior Pedagógico para la Educación Técnica y Profesional Héctor Alfredo Pineda Zaldívar.

Velázquez, R. M. (2015). Transformaciones educacionales en el siglo XXI, cambios en el modo de actuación profesional. Revista Alternativas, 16(2), 27-34.