Socio-educational methodology of intersectoral nature for the prevention of suicidal behavior in adolescents

Main Article Content

Reynaldo Vega Chacón

Abstract

Suicidal behavior is one of the social problems affecting the mental health of adolescents. For its prevention, several investigations have been carried out with greater prevalence in sciences such as sociology, psychology, medical sciences and anthropology, however, studies in the educational sciences have been insufficient in their practical-theoretical contribution related to preventive-educational activity, an aspect that has prevented an anticipatory work of integral form. The aspects addressed allowed the development of this research that aims at the implementation of a socio-educational methodology of intersectoral nature, revealing the relationship between School Health and Mental Health with the support of the family and the school council, for the prevention of suicidal behavior in adolescents. It had several stages and phases In this direction we worked with the method of preventive-intervention-intersectoral care, as an essential way to contribute to such prevention from a socio-psychoeducational nature materialized in a case study conducted to a student of the IPU ¨Doris MartínezMejías¨ municipality of San Luis, very vulnerable to the suicidal attempt. The results were excellent to be able to demonstrate the effectiveness of the proposal, observing in the student an adequate sense of life and capacity for resilience thanks to the transformation of psychosocial vulnerability factors into socio-educational protection factors. The aspects covered allow us to synthesize that this methodology turned out to be a theoretical and practical contribution to the Education Sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vega Chacón, R. (2018). Socio-educational methodology of intersectoral nature for the prevention of suicidal behavior in adolescents. Mendive. Journal on Education, 16(1), 93–109. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1218
Section
ARTICLES
Author Biography

Reynaldo Vega Chacón, Universidad de Oriente. Centro Universitario Municipal. CUM. San Luis

Licenciado en Educación, Especialidad de Geografía y Licenciado en Pedasgogía-Psicología.  Profesor Auxiliar, Doctor en Ciencias de la Educación

 

References

Álvarez Egea, M. (2007). Labor educativa. Selección de lecturas. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Beck, A., Steer, R. & Ranieri, W. (1988). Scale for Suicide Ideation: psychometric properties of a self-report version. J Clin Psychol, EUA, 44(4), 499-505.

Blanco, P. A. (2001). Introducción a la Sociología de la Educación. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación. Recuperado a partir de http://catalogo.bnjm.cu/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=64598

Bohórquez Marín, O. D. (2009). «El suicidio en la población adolescente escolar desde la perspectiva de la educación y la pedagogía». Revista Poiésis, 9(18). https://doi.org/10.21501/16920945.145

Castell Florit-serrate, P. (2003). La intersectorialidad en la práctica social. La Habana, Cuba: Ciencias Sociales. Recuperado a partir de www.ensap.sld.cu/sites/default/files/carpetas/2016/Pastor/Castell%20Florit-serrate,%20Pastor.%20Intersectorialidad%20en%20la%20Pr%C3%A1ctica%20Social.pdf

Chacón, V. (2016). La prevención escolar de la conducta suicida en adolescentes a través de la actividad intersectorial (Doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

Charón Miranda, M., Vargas Fajardo, E. & Mesa Laurente, E. (2001). «Análisis comparativo de la conducta suicida en un área de salud». Revista Cubana de Enfermería, 17(1), 51-55.

Dabas, E. (2014). Manual de identificación y promoción de la resiliencia en niños y adolescentes. Suecia, Organización Panamericana y Mundial de la Salud: Fundación W.K. Kellogg. Recuperado a partir de www.academia.edu/10486615/Manual_de_identificaci%C3%B3n_y_promoci%C3%B3n_de_la_resiliencia_en_ni%C3%B1os_y_adolescentes

Figueroa Carbonell, A. C. (2013). El consejo de escuela, los agentes y agencias comunitarias: su implicación en la prevención educativa de los trastornos de conducta. Sancti Spíritus: UCP «Cap. Silverio Blanco».

Goleman, D. (2000). La inteligencia emocional: Por qué es más importante que el cociente intelectual. México: B.

Guibert Reyes, W. (2002). «Epidemiología de la conducta suicida». Revista Cubana de Medicina General Integral, 18(2), 139-142.

Herbert Martín, M. (2014). Trastornos de conducta en la infancia y la adolescencia. España: Paidós Ibérica. Recuperado a partir de faros.hsjdbcn.org/sites/default/files/faros_3_castellano.pdf

Organization M.S (OMS). (2015). Life Skills Education in Schools EUA. Washington, D.C, WHO.

Pérez, B. S. (2015). El suicidio, comportamiento y prevención. Santiago de Cuba: Oriente.

Quintanilla Montoya, R., Valadez Figueroa, I., Vega Miranda, J. C. & Flores Ramírez, L. E. (2006). «Personalidad y estrategia de afrontamiento en sujetos con tentativa suicida». Psicología y Salud, 16 (2), 39-147.

Riviere, A. (2016). La teoría psicológica de Vigotsky. Perú, Lima: Salmón.

Serrate, C. F. (2013). Intersectorialidad y sistemas de salud. La experiencia cubana. La Habana, Cuba: ENSAP.

Shneidman E. (1970). Psicología del suicidio. New York, EUA: Science House.

Weissman M, M. (2012). Tratamiento de la depresión: una puerta al siglo XXI. ARS MEDICA. Recuperado a partir de https://www.casadellibro.com/libro-tratamiento-de-la-depresion-una-puerta-al-siglo-xxi/9788497060356/839820

Zung, W. (1965). Técnicas de la depresión, (Self-Rating Depression Scale, SDS). Recuperado a partir de http://www.depresion.psicomag.com/esc_zung.php