The process of professional orientation to agricultural specialties for a students’ educational problem

Main Article Content

Patricio Pérez Casa

Abstract

Professional orientation in the contemporary world develops as a dynamic process, which is sometimes more complex by the great problems facing this time. Strengthen the work of orientation towards technical careers is not only a primary goal of the Technical and Vocational Education, as the current situation in the country, updating the economic model requires placing in the foreground the direction of these carreas. The main objective of this work is to sustaint from the theoretical point of view a pedagogical strategy to improve the process of professional orientation towards agricultural specialties at the university level. To study the processes occurring in Technical and Vocational Education,it is assumed as a general method the dialectical materialist, supporting the theoretical and empirical methods that enable the study and systematization of the theoretical and methodological foundations of the process under investigation

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Casa, P. (2017). The process of professional orientation to agricultural specialties for a students’ educational problem. Mendive. Journal on Education, 15(2), 184–193. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1086
Section
ARTICLES
Author Biography

Patricio Pérez Casa, Centro Mixto “Ismael Rodríguez Moreno”. Minas de Matahambre

Departamento de Humanidades. Licenciado en Humanidades. Profesor Adjunto

References

Bermúdez, R., & Pérez, L. (2004). Aprendizaje Formativo y Crecimiento Personal. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Breijo, T. (2009). Concepción pedagógica del proceso de profesionalización para los estudiantes de las carreras de la Facultad de Educación Media Superior durante la formación inicial: estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Pinar del Río (Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saiz Montes de Oca». Cuba., Pinar del Río, Cuba. Recuperado a partir de http://rc.upr.edu.cu/handle/DICT/2/browse?type=author&order=ASC&rpp=20&offset=43

Camejo, M., Rojas, D. A., & Camejo, M. (2016). Estrategia para la introducción de resultados científicos en la escuela primaria. Mendive, 14(2), 195-202.

Chávez, J. A. (2005). Acercamiento necesario a la Pedagogía General. La Habana. Cuba.: Editorial Pueblo y Educación.

De Armas, N., & Valle, A. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana. Cuba.: Editorial Pueblo y Educación.

Inocencio, A. (2013). La orientación profesional en el Instituto Superior de Ciencias de la Educación de Lubango, en la República de Angola. Varona, 56, 31-34.

López, L., Martínez, L. M., & Carbonell, A. (2013). Estrategia de dirección en la aldea universitaria «Luisa Cáceres de Arismendi», Estado Sucre, Venezuela. Pedagogía y Sociedad, 16(38), 1-10.

Monteagudo, L., Sarduy, D., & Bagué, M. (2013). La orientación profesional pedagógica en la carrera de Español-Literatura desde la lengua materna. Pedagogía y Sociedad, 16(37), 1-10.

Ochoa, M., & Borroto, M. (2015). Estrategia de superación profesional para fortalecer la formación ambiental de los profesores de la disciplina Medicina General Integral. Educación y Sociedad, 13(2), 16-27.

Tejeiro, M. L., Pérez, Y. M., & Rodríguez, F. (2014). La capacitación de los directivos educacionales de la Universidad Pedagógica en sistema archivístico institucional. Pedagogía y Sociedad, 17(39), 106-115.

Valle, W. (2016). Estrategia metodológica para el desarrollo de la habilidad calcular en los estudiantes de secundaria básica. Mendive, 14(3), 220-226.

Vigotsky, L. S. (1995). Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.