Document management training for managers and technicians of municipal institutions files

Main Article Content

Ana María Barrial Martínez

Abstract

The objective analysis of the permanent formation of human resources requires not departing from the present conditions in which the world develops, where the progress of neoliberal policies, globalization and the vertiginous advance of the scientific-technical and technological revolution demands that the training of Professionals, is subject to continuous transformation. This article responds to the need to increase the preparation of file managers and technicians of the municipal institutions of Pinar del Rio, from the perfection of the training process in documentary management, which allows them to develop archival skills in their professional performance. It explains theoretical and conceptual considerations that allow to understand the significance of the training of these subjects as a strategic factor in the labor entities, as well as to refer to the existing trends in the national scope, based on the study and assessment of literature related to the theme, which can contribute to the design and implementation of training alternatives, according to the characteristics and particularities of the context in which they are used. The training of professionals is a process that is an essential way to increase the preparation in document management of the managers and architects of the institutions for their professional performance. The Cuban experience in the preparation and training of archival managers and technicians has shown, from a trend analysis that it is possible the development of archival skills in their professional performance, as long as the

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barrial Martínez, A. M. (2017). Document management training for managers and technicians of municipal institutions files. Mendive. Journal on Education, 15(2), 226–241. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1014
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biography

Ana María Barrial Martínez, Archivo Histórico Provincial

Licenciada en Educaciín, Especialidad de Historia

References

Alonso, M. E., Gato, C. A., & Díaz, J. C. (2016). La superación profesional técnica de docentes que imparten Elementos de Economía y Legislación Laboral en la Educación Técnica y Profesional. Mendive, 14(1), 93-99.

Añorga, J., Robau, D. L., Magaz, G., Caballero, E., Del Toro, J. A., & Capote, R. M. (2000). Glosario de Términos de la Educación Avanzada. La Habana. Cuba.: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.

Añorga, J., & Valcárcel, N. (2004). La teoría de los sistemas de superación y el capacitador como gestor del progreso. La Habana. Cuba.: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.

Bernaza, G. J. (2013). Construyendo ideas pedagógicas sobre el posgrado desde el enfoque histórico-cultural. Sinaloa, México: Universidad Autónoma de Sinaloa.

Cánova, A., Cruz, L., & Vecino, U. (2016). Apuntes sobre la superación profesional en instituciones de la Educación Superior. Educación y Sociedad, 14(3), 37-50.

Collado, O., Gutiérrez, R., & Pérez, O. (2015). La capacitación y el desarrollo humano, desde una mirada vigotskiana. Pedagogía Profesional, 13(3). Recuperado a partir de http://www.pedagogiaprofesional.rimed.cu

Conesa, M., Taboada, M. V., & Bandomo, Y. (2013). Capacitación del director para el control a las actividades que desarrolla el maestro en formación. Pedagogía y Sociedad, 16(38), 21-30.

Decreto- Ley No. 221. (2001). Normas jurídicas. Archivo Nacional de la República de Cuba. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Recuperado a partir de http://www.arnac.cu/index.php/normas-juridicas.

Estrada, O., Pérez, M. T., & Blanco, S. M. (2015). Instrumento para determinar los niveles de efectividad de una capacitación en el contexto Universidad-Industria (Software). Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 9(3), 75-98.

Gato, C. A., Cabrera, A., & Herrera, G. (2012). Acerca del proceso de capacitación de docentes de la rama industrial en la Educación Técnica y Profesional. Peculiaridades en Pinar del Río, Cuba. Pedagogía Profesional, 10(2). Recuperado a partir de http://www.pedagogiaprofesional.rimed.cu

Hernández, M. (2013). Sistema de acciones de capacitación para potenciar la competencia didáctica en los profesores en formación. Pedagogía Profesional, 11(3). Recuperado a partir de http://www.pedagogiaprofesional.rimed.cu

Hernández, O., Gato, C. A., & Pérez, J. (2015). La capacitación para el desempeño profesional de especialistas en Gestión de los Recursos Humanos de la Dirección de Trabajo en Pinar del Río. Mendive, 13(4), 458-463.

Hernández, R., & Breijo, T. (2016). Potencialidades de la capacitación pedagógica de los maestros de aulas elementales del sistema de capacitación sindical. Mendive, 14(1), 49-55.

López, M., & Campos, A. (2015). La capacitación como instrumento potenciador para la gestión comunitaria. Revista de Ciencias Sociales, 21(1), 187-201.

López, O. (2014). La capacitación de los dirigentes de la Educación Técnica y Profesional para la atención al trabajo preventivo. Pedagogía Profesional, 12(3). Recuperado a partir de http://www.pedagogiaprofesional.rimed.cu

López, O., Martín, R. B., & León, M. (2014). El desempeño profesional de los directores de la Educación Técnica y Profesional en la atención al trabajo preventivo. Pedagogía Profesional, 12(4). Recuperado a partir de http://www.pedagogiaprofesional.rimed.cu

Ministerio de Trabajo y Seguridad Social. Resolución No. 29. (2006). Reglamento para la planificación, organización, ejecución y control del trabajo de la capacitación y desarrollo de los recursos humanos, en las entidades laborales. Recuperado 13 de diciembre de 2016, a partir de http://www.cecmed.cu/sites/default/files/adjuntos/Reglamentacion/res._29-2006.pdf.

Pérez, J., & Hernández, O. (2016). La capacitación para el mejoramiento del desempeño profesional de los especialistas en Gestión de los Recursos Humanos de las Organizaciones Empresariales. Mendive, 14(3), 213-219.

Pérez, L. M. (2014). El desempeño profesional pedagógico del profesor de la Educación Técnica y Profesional. En R. Bermúdez (Ed.), Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. (pp. 70-75). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Rodríguez, L. E., & Ramos, J. M. (2015). La superación postgraduada de los profesores de Física a partir de las tareas típicas que resuelven en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Educación y Sociedad, 13(1), 51-63.

Rodríguez, M. del C. (2011). Modelo de capacitación a tutores de las entidades laborales en la especialidad contabilidad de la Educación Técnica y Profesional. (Tesis Doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela Morales., Villa Clara. Cuba.

Romero, R. M., & Estévez, A. (2015). La profesionalización de los contenidos. Desafío para el desempeño del docente de asignaturas de formación general y básica de la Educación Técnica y Profesional. Didáctica y Educación, 6(4), 45-58.

Sánchez, S., Breijo, T., & Molinet, R. (2016). La capacitación: factor imprescindible para el mejoramiento del desempeño profesional de los profesores de Cultura Política. Mendive, 14(1), 119-125.