The object of study from the perspective of educational researchers

Main Article Content

Gabriel Alejandro Álvarez Hernández

Abstract

This manuscript presents findings from a research that was carried out with researchers in the educational field. Here an approach is recovered that frames its conceptualization of the Object of Study, with the purpose of understanding it from the perspective of each informant. The method used was the biographical-narrative, from a hermeneutic phenomenological epistemology; The results shown here reveal that the concept of Object of Study, which in each case accompanies the researchers in their investigative action, is developed from their training, experience and knowledge. It is concluded that each concept proposes a perspective, a particular vision of the investigative task and opens paths of reflection for the action of the investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez Hernández, G. A. (2024). The object of study from the perspective of educational researchers . Mendive. Journal on Education, 22(4), e3789. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3789
Section
REVIEW ARTICLES

References

Álvarez, G. (2019). Construcción y reconstrucción del objeto de estudio en la investigación educativa. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 3(19), 1-21. https://doi.org/10.15517/aie.v19i3.38795

Bolivar, A, Domingo, J, y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Editorial La Muralla, S.A. https://books.google.com.cu/books/about/La_investigaci%C3%B3n_biogr%C3%A1fico_narrativa.html?id=qj18AAAACAAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

Bourdieu, P, y Passeron, J. (2009). Los herederos: los estudiantes y la cultura. Siglo XXI Editores. https://books.google.com.cu/books/about/Los_herederos.html?id=VXjiAAAACAAJ&redir_esc=y

Chalmers, A. (1988). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia?. Siglo XXI Editores. https://fcen.uncuyo.edu.ar/upload/2000-chalmers-que-es-esa-cosa-llamada-ciencia-3ed.pdf

Dilthey, W. (1949). Introducción a las ciencias del espíritu. En la que se trata de fundamentar el estudio de la sociedad y de la historia. FCE. https://books.google.com.cu/books/about/Introducci%C3%B3n_a_las_ciencias_del_esp%C3%ADri.html?id=7j00AQAAMAAJ&redir_esc=y

Feyerabend, P. (2017). Tratado contra el método. Editorial Tecnos. https://posgrado.unam.mx/musica/lecturas/LecturaIntroduccionInvestigacionMusical/epistemologia/Paul-Feyerabend-Tratado-contra-el-metodo.pdf

Guba, E. y Lincoln, Y. (1990). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En Denzin, Norman y Lincoln, Yvonna. Handbook of Qualitative Research. Ca.: Thousand Oaks. https://luisdoubrontg.school.blog/wp-content/uploads/2021/01/guba_lincoln_paradigmas.pdf

Hamelin, D. (1981). La instrucción una actividad intencionada. Narcea. https://www.casadellibro.com/libro-la-instruccion-una-actividad-intencionada/mkt0002187741/3328379

Kreimer, P. (2012). El científico también es un ser humano: la ciencia bajo la lupa. Siglo Veintiuno Editores. https://www.researchgate.net/publication/277249966_El_cientifico_tambien_es_un_ser_humano

Laing, R. (1978), El yo y los otros. FDE. https://books.google.com.cu/books/about/El_yo_y_los_otros.html?id=et8HQwAACAAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

Marx, K. (2008). Contribución a la crítica de la economía política. Siglo XXI Editores. http://www.ugr.es/~lsaez/blog/textos/ideologia/contribucionalacritica_prologo.pdf

Marx, K. (2008). El capital. Tomo I. Siglo XXI Editores. http://www.iunma.edu.ar/doc/MB/lic_historia_mat_bibliografico/Fundamentos%20de%20Econom%C3%ADa%20Pol%C3%ADtica/Marx%20-%20El%20Capital%20-%20Tomo%201.pdf

Navarro, A. (2014). El científico que derrotó a Hitler y otros ensayos sobre historia de la ciencia. Editorial Almuzara. https://books.google.com.cu/books/about/El_cient%C3%ADfico_que_derrot%C3%B3_a_Hitler_y_o.html?id=Z0IUogEACAAJ&redir_esc=y

Olivo, M. (2010). Vendedores ambulantes en el Centro Histórico de la Ciudad de México. Estigmas y aprendizajes en su ocupación. UAM. https://nautilo.iib.unam.mx/Record/000636559

Van Manen, M. (2002). Investigación educativa y experiencia vivida: Ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Idea Books, S.A. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=52958

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.