Professional pedagogical competences of the graduate in education, economics. Didactic Strategy from the Political Economy/Competencias profesionales pedagógicas del Licenciado en Educación, Economía. Estrategia didáctica desde la Economía Política

Main Article Content

María Caridad Medina Hernández
Ismary Fabé González
Juan Alberto Mena Lorenzo

Abstract

The article addressed an essential problem in the initial higher-level training of technical and professional education teachers: the training of pedagogical professional competencies. The objective was to develop a Didactic Strategy that, from the teaching-learning process of the Political Economy subject, contributes to the formation of the aforementioned competencies in first-year students of the Bachelor of Economics Education at the University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". The dialectical-materialist method was used as the methodology that guided the entire process, following a mixed approach, supported by qualitative methods (historical-logical, analytical-synthetic and inductive-deductive, modeling and systemic structural-functional) and quantitative (review of documents, interview, survey and observation); the results were analyzed from multiple triangulation of sequenced data. As a result, a didactic strategy was obtained preceded by theoretical antecedents with a brief analysis of the competences in their evolution, ranging from how they have been developed in Cuba, to those of a pedagogical nature in the university. The strategy also has a structure that starts from the introduction where the foundations of the same are determined, the diagnosis that identifies the existing strengths and weaknesses, the general objective, oriented to the teaching-learning process of Political Economy, the strategic actions specific based on the formation of productive, interactive and specifying pedagogical professional competencies, with their respective operations in students of Bachelor of Education. Economy, as well as its evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Medina Hernández, M. C., Fabé González, I., & Mena Lorenzo, J. A. (2021). Professional pedagogical competences of the graduate in education, economics. Didactic Strategy from the Political Economy/Competencias profesionales pedagógicas del Licenciado en Educación, Economía. Estrategia didáctica desde la Economía Política. Mendive. Journal on Education, 19(3), 920–935. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2566
Section
ARTICLES
Author Biographies

María Caridad Medina Hernández, Universidad de Pinar del Ríoi

Profesora de Economía Política

Ismary Fabé González, Universidad de Pinar del Río

Profesora de Historia y Filosofía

Juan Alberto Mena Lorenzo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación, especialidad Construcción de Maquinarias, Ingeniero Mecánico, Máster en Pedagogía Profesional, Dr. C Pedagógicas.

References

Abreu Regueiro, R. L. & Soler, J. (2015).Didáctica de las Especialidades de la ETP. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Addine Fernández, F.; Recarey Fernández; Fuxá Labastida, M & Fernández Gonzales, S. (2006). Didáctica: Teoría y práctica. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Berrios Aguayo, B., Arazola Ruano, C., & Pantoja Vallejo, A. (2020). Relación entre las creencias del profesorado y puntuaciones del alumnado en creatividad y aptitudes escolares. Un estudio comparado. Bordón. Revista De Pedagogía, 72(3), 9-24. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.74834

Casillas Martín, S., Cabezas González, M., Ibarra Saiz, M., & Rodríguez Gómez, G. (2020). El Profesorado Universitario en la Sociedad del Conocimiento: manejo y actitud hacia las TIC. Bordón. Revista De Pedagogía, 72(3), 45-63. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.76746

Climent, J. (2017). Fortalezas y debilidades del concepto polisémico de competencias. Actualidades Investigativas en Educación. 17(3). https://www.redalyc.org/journal/447/44758585003/html/

Cueto Marín, R., Piñera Concepción, Y., & Bonilla Vichot, I. (2020). ¿Competencias, habilidades y desempeño? Apuntes y reflexiones para un debate en la formación pedagógica cubana. Mendive. Revista de Educación, 18(3), 702-717. Recuperado de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1927

Díez, E. J. (2020). Ideología en la formación inicial docente. Revista Iberoamericana de Educación, 82(2), 9-25. https://rieoei.org/RIE/article/view/3658

Mena Lorenzo, J. L. & Mena Lorenzo, J. A. (2019). La integración de contenidos CTSA: cualidad imprescindible en un ingeniero competente. Artículo de opinión. Boletín de la AIA-CTS, (01), marzo 2019, 53-81

Núñez, A. (2017). Universidad de Las Vilas "Marta Abreu". Plan de Estudios de la Licenciatura en Educación. Especialidad Economía. Recuperado de: https://www.uclv.edu.cu/carrera-pregrado/licenciatura-educacion-especialidad-economia/

Rivera de Parada, A. (2020). Competencias digitales de la docencia universitaria como desafío urgente. Mendive. Revista de Educación, 18(4), 725-728. Recuperado de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2140

Ruiz Corbella, M. & Aguilar Feijoo, R. M. (2017). Competencias del profesor universitario: elaboración y validación de un cuestionario de autoevaluación. Revista iberoamericana de educación superior, 8(21):37-65. https://biblat.unam.mx/es/revista/revista-iberoamericana -de-educacion-superior/articulo/competencias-del-profesor-universitario-elaboracion-y-validacion-de-un-cuestionario-de-autoevaluacion

Tejada Fernández J.; Ruiz Bueno, C. (2018). Evaluación de competencias profesionales en educación superior: retos e implicaciones. Educación XX1 [Internet] 19(1): [aprox. 20 p.]. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/706/70643085001.pdf.

Tiza, M; Campos, E & Castellón, Y (2016). La formación de la competencia literaria: un reto para la educación de estos tiempos. Investpenscrit, 4(2), 115-125. https://revistas.usma.ac.pa/ojs/index.php/ipc/article/view/108

Torres Ferrales A. L. (2017). Determinación de los problemas profesionales en las carreras técnicas. ROCA. Revista científico educacional, 13(2), Recuperado de: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/329