Contribution to community environmental education from a master's degree in Environmental Management/Contribución a la educación ambiental comunitaria desde una maestría en Gestión Ambiental

Main Article Content

Dora Lilia Márquez Delgado
Elisa Maritza Linares Guerra
José Alberto Jaula Botet

Abstract

Academic and scientific training from the postgraduate level allows the implementation of environmental education alternatives aimed at different sectors of the population. The objective of the study was to socialize the contributions to community environmental education, based on the results of the research carried out in the 3rd edition of the master's degree in Environmental Management, with an output in Community Environmental Education, which was coordinated by the Center for Environmental Studies and Natural Resources of the University of Pinar del Río, Cuba, in the period 2012-2017. The structural systemic method and measurement were used. The instruments used, the environmental problems identified, as well as the main positive impacts on the environment were identified and quantified in percentages. The environmental education program was the most widely used instrument (62.5 % of theses). 171 environmental problems were identified, with the highest incidence being those related to technical infrastructure, environmental deterioration and insufficient environmental education. Participatory action research and workshops represented the most widely applied method and form, respectively. 103 positive environmental impacts were achieved; among them, the most significant: environmental sanitation, actions for the conservation of biodiversity and the creation of educational spaces. It was concluded that the research activity of the master's degree contributed positively to the solution of environmental problems in different communities; however, it is necessary to increase environmental recovery actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Márquez Delgado, D. L., Linares Guerra, E. M., & Jaula Botet, J. A. (2021). Contribution to community environmental education from a master’s degree in Environmental Management/Contribución a la educación ambiental comunitaria desde una maestría en Gestión Ambiental. Mendive. Journal on Education, 19(2), 493–505. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2321
Section
ARTICLES

References

Ariza, C. P., Rueda Toncel, L. A., & Sardoth Blanchar, J. (2017). La educación ambiental como estrategia global para la sustentabilidad. Boletín Redipe, 6(5), 64-70.

Benayas del Álamo, J., Marcén Albero, C., Alba Hidalgo, D., & Gutiérrez Bastida, J. M. (2017). Educación para la Sostenibilidad en España. Reflexiones y propuestas. Fundación Alternativas: Red Española para el Desarrollo Sostenible. Recuperado a partir de https://www.unirioja.es/servicios/os/pdf/Informe_Educacion_Sostenibilidad_Espana.pdf

Castro Salcido, E., & Rivera Núñez, T. (2020). Educación ambiental en la escuela primaria: Una experiencia de aprendizaje socioambiental situado. Revista de Investigación Educativa, (30), 34-59.

Corbetta, S. (2019). Educación y ambiente en la educación superior universitaria: tendencias en clave de la perspectiva crítica latinoamericana. Revista Educación, 43(1), Universidad de Costa Rica, Costa Rica. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.29143

González Mejía, H., & Aramburo Rojas, D. (2017). La conciencia ambiental en Costa Rica: evolución, estado actual y retos y futuros: sistematización del proceso de mejoramiento de la conciencia ambiental de Costa Rica. MINAE: SINAC: JICA. Recuperado a partir de http://www.sinac.go.cr/ES/partciudygober/Informacin%20Educacin%20Ambiental/La%20conciencia%20ambiental%20en%20Costa%20Rica.pdf

Goyo V., M. E. (2017). Educación Ambiental Comunitaria para la conservación y uso sustentable del Jardín Botánico, San Carlos Estado Cojedes. Línea Imaginaria, (3), 66-103.

Gutiérrez Bastida, J. M. (2018). Educatio ambientalis: Invitación a la educación ecosocial en el Antropoceno. Bubok. Recuperado a partir de https://www.amazon.es/Educatio-ambientalis-Invitaci%C3%B3n-educaci%C3%B3n-Antropoceno/dp/849236095X

Gutiérrez Bastida, J. M. (2019). 50 Años de Educación Ambiental: un balance incompleto hacia la Educación Ecosocial en el Antropoceno. Boletín Carpeta Informativa del CENEAM. Recuperado a partir de https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/articulos-de-opinion/2019-05-g-bastida_tcm30-496628.pdf

Jaula Botet, J. A., Márquez Delgado, L. H., Ferragut Reinoso, E., & Casas Vilardell, M. (2018). La Universidad Contemporánea ante la encrucijada de la Sostenibilidad. Revista Brasileira de Planejamento e Desenvolvimento, 7(5). https://doi.org/10.3895/rbpd.v7n5.9058

Lawson, E.T., Gordon, Ch., Mensah, A., & Atipoe, E., (2015). Developing Tools for Community-Based Environmental Education for Migrant Children and Youth in Ghana. Journal of Education and Learning; 4(2). http://dx.doi.org/10.5539/jel.v4n2p6

Leo González, S., Alonso Vázquez, Á. C., & Alonso Echevarría, C. (2019). Impacto de acciones de Educación Ambiental en la comunidad "Semilla" con apoyo de Metodología Mapa Verde. Avances, 21(3), 276-289.

Pérez Rodríguez, E., Linares Guerra, E. M., Márquez Delgado, D. L., Vento Tielve, R., & Pérez Díaz, N. (2018). Evaluación de indicadores de sostenibilidad en la comunidad "Los Jazmines", Viñales, Pinar del Río, Cuba. Revista Brasileira de Planejamento e Desenvolvimento, 7(5), 732-754.

Reyes Solórzano, S. J. (2018). La educación ambiental desde la perspectiva de la responsabilidad social empresarial. Maestro y Sociedad, (Número especial 1). Recuperado a partir de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3371

Zúñiga Ruiz de Loizaga, M. (2020). La comunidad del siglo XXI: un marco interpretativo desde la perspectiva del Trabajo Social. Cuadernos de Trabajo Social, 33(2), 197-207. https://doi.org/https://doi.org/10.5209/cuts.64416

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.