The historical formation of the primary teacher: a necessity in the present moments

Main Article Content

Ada Lucía Bonilla Vichot
Taymi Breijo Worosz
Manuel Ismael Cruz Ordaz

Abstract

The historical formation of the primary teacher constitutes a necessity to achieve a professional with ways of acting coherent with the social demands. This paper aims to present the results of the study carried out on the current state of the historical formation of the primary teacher in the Bachelor's Degree in Primary Education, University of Pinar del Rio. We used methods such as historical and logical, documentary analysis, interview teachers, teacher survey in training and observation to classes, which allowed us to verify the current state of the process of historical formation in the initial training of the primary teacher. The search for information on the subject showed that it has been little approached and that other terms such as historical education and historical culture have been used, the latter declared as one of the general objectives in curricula D and E. In the development of the programs of the discipline of History of Cuba, it has not been possible for the teachers in formation to appropriate historical contents and to develop the historical mode of reasoning, which favours the development of pedagogical professional ways of achieving education integral of the primary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bonilla Vichot, A. L., Breijo Worosz, T., & Cruz Ordaz, M. I. (2017). The historical formation of the primary teacher: a necessity in the present moments. Mendive. Journal on Education, 15(3), 342–351. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1162
Section
ARTICLES
Author Biographies

Ada Lucía Bonilla Vichot, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Departamento Primaria. Profesora Auxiliar

Taymi Breijo Worosz, Universidad de Pinar del Rio "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Centro de Estudios de Ciencias de la Educación Superior. Profesora Titular. Doctora en cienciencias Pedagógicas

Manuel Ismael Cruz Ordaz, Universidad de Pinar del Rio "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Departamento Primaria. Profesor Titular. Doctor en Ciencias Pedagógicas

References

Díaz Pendás, H. (2008). Enseñanza de la historia. Selección de lecturas. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Leal García, H. (2010). Pensar, reflexionar y sentir en las clases de Historia. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Ministerio de Educación Superior. (2010). Modelo del Profesional de la carrera Licenciatura en Educación Primaria en el Plan de estudio D. Comisión Nacional de Carrera., La Habana.

Ministerio de Educación Superior. (2014). Perfeccionamiento del sistema de gestión del proceso de formación integral de los estudiantes universitarios en el eslabón de base. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria Félix Varela.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Orientaciones metodológicas. Carrera Licenciatura en Educación. Primaria. Plan «E». Comisión Nacional de Carrera., La Habana, Cuba.

Palomo Alemán, A. G. (2007). Enseñanza de la Historia para la escuela actual. La Habana, Cuba: Órgano Editor Educación Cubana.

Palomo Alemán, A. G. (2014). Una vez más acerca de las fuentes del conocimiento y los procedimientos didácticos para su empleo en la enseñanza-aprendizaje de la Historia y las ciencias sociales. En M.

Romero Raimudo (Ed.), La enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Sociales (pp. 84-122). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Pérez Veliz, A. (2012). Concepción pedagógica para la formación histórica de los estudiantes de Derecho. Estrategia para su implementación en la Universidad de Pinar del Río. (Tesis Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca», Pinar del Río, Cuba.

Quintana Pérez, L. (2013). Didáctica de la Historia de Cuba para la Licenciatura en Educación Primaria. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Romero Raimudo, M. (2014). Las ciencias sociales y su enseñanza aprendizaje. En M. Romero Raimudo (Ed.), La enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Sociales (pp. 1-58). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Roque Lazo, D. (2014). Vivir la Historia, transformar la sociedad. La formación histórica del magisterio de educación primaria en el nivel medio superior. (Tesis presentada en opción del título de Doctor en Ciencias Pedagógicas.). Universidad de Ciencias Pedagógicas «Enrique José Varona», La Habana, Cuba.

Suárez Suárez, M. A. (2013). Concepciones sobre la Historia en Primaria: La epistemología como asunto clave en la formación inicial de maestro. Didáctica de las Ciencias Sociales, (26), 73-93.

Varona Pera, E. J. (1927). Con el eslabón. Manzanillo: Biblioteca Martí.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.